Visueel verslag Sessie toekomstscenario’s, Bedrijf

Lilian weet in een mum van tijd een flinke hoeveelheid nieuwe informatie tot de kern én in – visionair – beeld te brengen.

Ze leeft zich in, heeft oog voor de materie en mens, luistert goed, voelt en stelt de juiste, scherpe vragen en komt met waardevolle toevoegingen.

Ze maakte, met recht, onze verwachting, waar!

Marleen Mokkink, directeur Van Wijnen Eibergen 2022

Visueel verslag Onderhandelingsproces, Dealervereniging

De tekening werd enorm gewaardeerd. Het was een feest der herkenning. Erg origineel. Lilian is een toegewijde collega in het verenigingsmanagement vak, die als geen ander ons werk begrijpt en zo mooi geleerd heeft om 1.000 woorden in één tekening te vervatten.

Franklin van de Laar, Management & Strategie

Adviseur Public Affairs, Vereniging

Met veel plezier heb ik van 2011 tot en met 2021 met Lilian samengewerkt. Als adviseur Public Affairs ziet ze niet alleen verbanden, maar is ze ook in staat ze aan te leggen. Ze weet mensen en organisaties te betrekken en verbinden.
Naast tactisch en strategisch denken, kan ze iets ook daadwerkelijk operationaliseren. Ze is omgevingssensitief, heeft een brede maatschappelijke interesse en een politiek bestuurlijke radar.
Het is prettig klankborden met haar, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een complex vraagstuk. Door het beeld te helpen verdiepen of verbreden, kan zij iets toevoegen aan bestaande kennis of ordening. Lilian is in staat haar mening over iets te uiten, zonder deze te doen domineren.

Renate Hemerik, voorzitter VNA

Bestuurssecretaris Landelijk Platform, Branchevereniging

Wie op zoek is naar een Topper, die zijn/haar vereniging mee op de kaart zet kan ik van harte Lilian aanbevelen. De afgelopen 7 jaar heb ik, als voorzitter van het platform voor middelgrote en kleine woningcorporaties, met veel plezier samengewerkt met Lilian. Vanuit een warm hart voor het verenigingsleven combineert Lilian haar strategische talent met een goede voelspriet voor de actuele thema’s uit de praktijk. Dat doet ze vanuit een kritisch positieve instelling en met veel oog voor de mens; ik stond er altijd verbaasd van hoeveel leden Lilian kende. Als spin het web levert ze daardoor een belangrijke bijdrage aan zowel het draagvlak als aan belangenbehartiging van een vereniging. Haar humor, creatieve aanpak en tomeloze werkinzet heeft mij en het MKW Platform veel gebracht.

Corry Keulen, voorzitter MKW platform 2015-2021

Docent Beroepsopleiding Communicatie

2008-heden

Je hebt docenten, goede docenten, inspirerende en motiverende docenten en Lilian van Zandbrink. Wat een kennis en ervaring, maar vooral ook enthousiast en praktisch ingesteld. Ze boeit en inspireert iedereen. Het gaat Lilian om haar deelnemers, zodat zij tot hun recht komen. Ik heb veel geleerd over trends, issues, omgevingsanalyses en visualisatie. Lilian bedankt.

Vincent Beringen, Communicatie en Beleid LEKSTEDEwonen

2018

-Erg goed: to-the-point en no-nonsense. Geen oeverloze theorie maar bewezen effectieve aanpak uit de praktijk ondersteund door relevante modellen.

-Wat een leuke vrouw! Heel slim, maar totaal niet highbrow of ingewikkeld. Heel praktisch en doenerig. Dat sluit erg aan bij wat ik belangrijk en prettig vind.

-Praktische en eenvoudige tools om met issuemanagement aan de slag te gaan en ook leuke ideeën: roze-/zwartkijk sessies, stakeholders indelen op een ‘lijf’ en de issuegrid.

Deelnemers D-opleiding Van der Hilst, ‘De Beïnvloedende Omgeving (Issuesmanagement)’

2014-2018

2017 -> 2004

Advies ledenbetrokkenheid, Vereniging

Lilian is heel scherp en weet daardoor binnen een mum van tijd de kern van de zaak te pakken om van daaruit op creatieve wijze een oplossing uit te werken.

Rita Hut-Modderkolk, Senior beleidsmedewerker Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN)

Training Lobbyen, Beroepsvereniging

Het resultaat was een inspirerende, praktische middag, waarbij de deelnemers naar huis gingen met kennis van zaken en een uitgewerkt plan om hun eigen lobby te gaan voeren. Lilian werd ervaren als een enthousiast, energiek en betrokken persoon met kennis van zaken die op zo’n manier kan doorvragen dat de kern van het probleem snel op tafel komt. Lilian heeft snel door hoe een organisatie/vereniging in elkaar zit en kan zich goed invoelen in de dynamiek, wat ten goede komt aan de kwaliteit van de training. Prettig met Lilian samen te werken!

Nicole Janssen, Sectorsecretaris Intersector en Gezondheidszorg, Nederlands Instituut van Psychologen (NIP)

Inspiratiesessie Issuemanagement, Ondernemersvereniging

Met de inspiratiesessie Issuemanagement wist Lilian iedereen te boeien. Ondanks het gemêleerde gezelschap – qua kennis en achtergrond – waarvoor ze de sessie gaf. De combinatie van brede vakkennis, praktische tips en praktijkervaring maakt haar sessie sterk.

Henriët Dijk, Land- en Tuinbouworganisatie Noord

Bestuurssecretaris Landelijk Platform, Branchevereniging

Van 2009 tot en met 2015 samengewerkt met Lilian. Ik als voorzitter van het MKW-bestuur, Lilian als secretaris van het bestuur van dit landelijke platform, zowel inhoudelijk als organisatorisch. Lilian heeft een grote drive voor netwerken en daar hebben we als platform veel voordeel van. Kenmerken van onze samenwerking: korte klappen, half woord is genoeg, elkaar aan voelen, resultaten, plezierig in samenwerken.

Marinus Kempe, directeur- bestuurder van De Kernen en (voormalig) voorzitter MKW Platform voor middelgrote en kleine woningcorporaties

Werksessie strategische samenwerking, Landelijk samenwerkingsverband

Bij mijn zoektocht naar een moderator annex ‘verbindingsdeskundige’ werd ik getipt over Lilian van Zandbrink. Als docent van een opleiding had ze indruk gemaakt. Ik maakte kennis met Lilian en het was me direct duidelijk. Enthousiasmerend, kundig en inspirerend. Ze luistert, denkt mee en komt met zinnige toevoegingen. Precies wat we konden gebruiken voor een netwerk bijeenkomst, met mensen die elkaar nog niet kenden en van diverse pluimage. Waar we een volgende keer een kans zien, speelt zij weer een rol. Een aanrader dus, zonder meer.

Ton Hartevelt, Manager Communicatie TechniekTalent.nu

Hoofd politiek en overheid, Brancheorganisatie

Lilian van Zandbrink was tussen 1996 en 2008 een belangrijke gangmaker om de lobbydienst van BOVAG op een hoger plan te brengen. Met haar niet te stuiten enthousiasme en grote inzet ontwikkelde zij strategie, factsheets en een fantastisch digitaal beleidsarchief. Zij wist met haar sociale vaardigheden en gedegen voorbereiding een groot netwerk op te bouwen bij andere organisaties en in Den Haag en Brussel, zodat in een vroegtijdig stadium visies en argumenten op de juiste plaats terechtkwamen. Lilian begeleidde veel medewerkers om hun weg op ministeries te vinden en ook effectief te maken. Daarmee versterkte zij de invloed van BOVAG.

Koos Burgman, Directeur externe betrekkingen BOVAG

Teamsessie Public Affairs, Brancheorganisatie

Het verzoek was om een brainstorm met het team Public Affairs te begeleiden over vragen zoals: hoe creëer je zichtbaarheid op gebied van Public Affairs voor de vereniging? En hoe regisseren/monitoren wij als team de ontwikkeling van  Public Affairs voor UNETO-VNI? Wij kwamen alledrie mega enthousiast terug!

Bibiche van der Heijden, Bestuurssecretariaat en Public Affairs UNETO-VNI

(UNETO-VNI gaat in 2018 verder onder de naam ‘Techniek Nederland’)

Netwerksecretaris, Vereniging

Er zijn van die mensen die in staat zijn om zich te verwonderen, door te vragen en vervolgens praktisch door te pakken. Lilian is zo iemand. In staat om zich heel snel nieuwe inhoud en context eigen te maken. Positief ingesteld en super dienstverlenend.

Dimitri van Hekken, Adviseur Governance, Cultuur & Organisatie – Verus

2009-2013

Hoofd politiek en overheid, Brancheorganisatie

Ik heb nauw samengewerkt met Lilian toen zij actief was als manager Public Affairs bij BOVAG. Zij is een zeer betrouwbare en kundige professional, met goede sociale vaardigheden. Daardoor slaagt zij erin stevige relaties op te bouwen met de mensen waar zij mee werkt. Want ze weten dat ze niet voor kortstondig succes gaat. Ik kan haar dan ook van harte aanbevelen, of het nu is als adviseur, coach of om bij organisaties beïnvloedingsprocessen te herstructureren.

Mark Jansen, Communications en Public Affairs Manager Benelux bij Google (2010-2021)

2004-2008

Werksessie strategische samenwerking, Provincie

De sessie van Verenigingswerk met ambtenaren uit de hele provincie Utrecht was verfrissend, de mensen leren elkaar kennen. Was nodig!

Ronald Besemer, senior communicatieadviseur EPP Public Relations

Politieke Belangenbehartiging, Educatieve Uitgeverij