About the author : Lilian

Precies om deze feiten nooit normaal te gaan vinden, hoor ik mezelf heel vaak zeggen dat ‘wij blanke, in het westen geboren en doorgaans behoorlijk opgeleide mensen van de luxe niet meer weten hoe bevoorrecht we zijn’.

Ondanks significante verbeteringen zijn er nog steeds miljoenen kinderen die niet naar school gaan en dat ook nooit zullen doen. De problematiek situeert zich vooral in West- en Centraal-Afrika, waar “een kind op vijf nooit de binnenkant van een klaslokaal zal zien”.
Dat blijkt uit een aantal rapporten van UNICEF en het UNESCO-instituut voor Statistiek die werden gepubliceerd naar aanleiding van de Dag van het Afrikaanse Kind op 16 juni.

De voorbije jaren stagneerde de vooruitgang die gemaakt werd om meer kinderen op de schoolbanken te krijgen. Meer dan 30 miljoen kinderen van schoolgerechtigde leeftijd hebben nog altijd geen toegang tot onderwijs. Het probleem is het grootst in West- en Centraal-Afrika, maar ook in Zuid- en West-Azië gaan heel wat kinderen niet naar school. Miljoenen anderen begonnen veel te laat met het volgen van onderwijs, anderen moesten te vroeg uitstappen.

bron: standaard.be
16 juni 2014

Voor wie wel naar school kan, is de kwaliteit een pijnpunt. Concreet zijn in de probleemregio’s “meer scholen nodig, meer klaslokalen en meer opgeleide leerkrachten”, maar ook “de schoolkost, het inschrijvingsgeld en het schoolmateriaal blijft een belangrijke factor, aangezien veel gezinnen het zich niet kunnen veroorloven om hun kind naar school te laten gaan”. Dat stelt Manuel Fontaine, regionaal directeur van UNICEF voor West- en Centraal Afrika. Vooral meisjes wordt vaak de toegang tot onderwijs ontzegd.

Er bestaat geen universele oplossing voor de problematiek, vindt Lien Vanden Bossche van UNICEF België. “De grote ongelijkheid op vlak van toegang tot onderwijs is duidelijk te wijten aan grote structurele onderliggende factoren. Om aan het probleem te verhelpen, moet ze in een veel breder perspectief geplaatst worden. Onder meer armoede, genderongelijkheid en de toegankelijkheid van scholen dient aangepakt te worden.”

About the author : Lilian