“Hij die alleen reist zal worden opgegeten door een leeuw”.  Caroline Perrée verwijst hiermee in haar boek “Volgen voor gevorderden” naar Ubuntu, een Afrikaanse filosofie dan wel een diep gewortelde levenshouding. “Ubuntu komt uit het Zoeloe en betekent simpelweg: een mens is een mens door andere mensen. In je eentje ben je niets. Het ‘wij-gevoel’, het zogeheten ‘tribeprincipe’ is erg belangrijk: wij vormen samen een stam, we delen waarden en we hebben elkaar nodig. Ofwel wij volgen elkaar.”

Daar waar geleid wordt, wordt ook gevolgd.

Caroline Perrée: “Als er één thema dominant is in de managementliteratuur van de afgelopen decennia, dan is het wel leiderschap. Logisch. Onze wereld is er niet rustiger op geworden. Alles verandert, stuitert op en neer, maakt het oude in één klap achterhaald. Onze behoefte aan richting en leiderschap is dus niet zo gek. Maar daar waar geleid wordt, wordt ook gevolgd. Volgen voor gevorderden benadert het thema `volgerschap’ vanuit allerlei invalshoeken. Dat levert inzichten op waar je iets aan hebt als je leiding ontvangt. En óók als je leiding geeft.”

Een boek dat de moeite waard is om te lezen, met inzichten die de moeite waard zijn om eens bij stil te staan. Want leiderschap behelst grotendeels het vermogen om te volgen. Het vermogen om te kunnen aansluiten.

Spreek je over volgen, dan spreek je over meerdere betekenissen. De meest vertrouwde is voor velen ‘volgen, als een reactie op iets of iemand’. Volgen als respons dus. Met op een goede tweede plaats ‘volgen als communicatiestijl’. Dit betreft de positie die je (on)bewust kiest in je contacten met anderen. En daarmee ben je al wat pro-actiever.
Een derde betekenis is ‘volgen als patroon’, waarmee je meer de binnenkant van het volgen raakt. Geen zichtbaar gedrag, maar een mentaal mechanisme: wat zorgt ervoor dat jij in jouw volggedrag de keuzes maakt die je maakt?

Joep, Willem, Frans en Gerrit

Duidelijk is: de ene volger is de andere niet. Dus is de vraag of het mogelijk is om een typologie van volgers te maken. Perrée waagt zich er aan en neemt vier neven als voorbeeld. Aardige kerels!

Caroline laat je meedenken, is humoristisch en zit vol verhalen en voorbeelden. Ze neemt mensen mee met het ‘volgmodel’ dat zij vorm heeft gegeven. Met daarin aandacht voor focus en impact en de diverse volgposities die dat oplevert. Hetgeen vanzelfsprekend vráágt om kritische vragen en opmerkingen.

Ook eens volgen?

Kortom, geschikt materiaal voor een bijeenkomst waarin kennis en kunde kritisch worden bekeken en even zo goed gewaardeerd. Als gastspreker bij het Samenspaak Corporatie Peloton op vrijdagmiddag 30 september a.s. is aanwezig Caroline Perrée. Caroline is eigenaar van carper. Ze is trainer, coach en schrijver van het boek “Volgen voor gevorderden”. Over volgerschap gaat Caroline op 30 september het gesprek aan met bestuurders en MT’rs uit de corporatiebranche.

Interesse? Neem contact op met Harmen Scholtalbers – en oud corporatieprofessional – van wielrenschool: info@wielrenschool.nl

volgen-voor-gevorderden