beste mensen, beste collega’s verenigingsprofessionals. Er moet mij toch iets van mijn hart. We doen beslist allemaal ons stinkende best om goed werk te verrichten voor onze leden. Om waarde toe te voegen. Maar vergeten we niet iets?

Vergeten we niet om er zo nu en dan een schepje boven op te doen en de leden nog een ietsiepietsie béter te betrekken bij de vereniging?

Leden betrekken is wellicht niet gemakkelijk. Maar is het dan ook meteen erg moeilijk?

Hoe moeilijk is het om de leden mee te nemen in de route die de vereniging aflegt? Een vereniging die nota bene bestaat door en voor hen?Hoe moeilijk is het om als werkorganisatie, bestuur en achterban sámen op te trekken en van elkaars beweegredenen op de hoogte te blijven?

In de praktijk blijft dat in ieder geval heel wat moeilijker dan het ogenschijnlijk lijkt. Althans zo is mijn ervaring. Ik heb het voorrecht om met enige regelmaat in de keuken van verschillende verenigingen te mogen kijken. Door de ogen van medewerkers en door de ogen van leden. En maar al te vaak stuit ik daarbij op een zekere afstand tussen beide partijen. En daardoor onbegrip. Of toch op zijn minst een gebrek aan begrip.

Onbekend maakt onbemind

Dat werkorganisatie en leden, of vereniging en achterban elkaar onvoldoende weten te vinden valt te betreuren. En dit terwijl zij er voor elkaar zijn. Maar wellicht erger nog dan de afstand en de mogelijke frustratie daarover, is de berusting die je soms tegenkomt. En dan niet het goede soort berusting, maar eerder eentje van het kaliber “zij staan tot wij” of  “we doen het er maar mee”. Onbekend maakt onbemind, zo werkt dat bij ons mensen.

En dat stoort me mateloos.

Want ik ben van mening dat het basisprincipe van leden betrekken helemaal niet zo moeilijk is.

Mensenwerk

Het is namelijk mensenwerk. Een kwestie van contact leggen, relaties opbouwen en van samen aan de slag gaan. Je energie daar gebruiken waar contact gelegd en duurzaam onderhouden wordt. Dus niet persé daar waar je het met elkaar eens moet worden over alles. Maar daar waar je praat met elkaar, luistert naar elkaar en tot begrip komt voor elkaar.

Communicatie dus. Over wat je doet en vooral over waarom je het doet. Want dat verbindt.

Dat contact aangaan, betekent echter ook dat je bereid bent om je mening en beleidslijn bij te stellen. Accepteren dat inspraak leidt tot samenspraak en dus veranderingen met zich meebrengt. Tim van der Rijken op ledenonderzoek.nlLeden van nu zijn assertieve mensen die gehoord en gerespecteerd willen worden en alleen meedoen als ze er van overtuigd zijn dat hun inbreng op waarde wordt geschat en evenredig wordt meegewogen.”

Leden betrekken en activeren heeft een positief effect op je ledenbehoud, volgens onderzoek van ASAE (de Amerikaanse organisatie voor verenigingsmanagement). ASAE concludeerde dat nieuwe leden pas echt de waarde van hun lidmaatschap ontdekken, als ze actief deelnemen binnen de organisatie. Volgens de onderzoekers leidt een investering van een lid in de organisatie tot een grotere perceptie van de toegevoegde waarde.

Hoe meer de leden bij de organisatie worden betrokken, hoe positiever ze de organisatie ervaren, zoveel is duidelijk. En hoe meer waarde zij toevoegen aan de organisatie, met hun kennis, ervaring, tijd, vaardigheden.

Twee pijlers ondersteunen deze betrokkenheid van leden.

Communicatie en informatie

Betrokkenheid maak je mogelijk door je organisatie een gezicht te geven. Laat je zien en laat zien hoe je denkt en waarom je handelt en reageert zoals je doet. Over het algemeen begrijpen leden prima dat het samenvoegen van hun persoonlijke belangen tot een collectief belang, niet altijd lekker oploopt met individuele belangen. Maar ondertussen wel blijven communiceren over zaken als:

• Wat drijft je en waarom?
  • Wat verwacht je van je leden?
  • De dilemma’s waar je als werkorganisatie voor staat. Neem de leden daarin mee.
  • Idem voor wat betreft de voors en tegens van besluiten. En de verschillen die het met zich meebrengt voor groepen van leden
  • Stel een (strategisch) plan op en stuur daar op. Onontbeerlijk zo’n vergezicht waar een ieder op uit kijkt. En naar uit kijkt. Omdat het mét de leden is geschetst.

Verbinding / Gemeenschap creëren

Betrokkenheid maak je ook mogelijk door actief te bouwen aan een duurzame gemeenschap. Bouwen aan de ‘wij/wij’ in plaats van de ‘wij/zij’. Verbind jezelf dus met je leden, doe dat vanuit oprechte interesse. Verbind de leden ook met elkaar.

Nodig leden uit voor activiteiten. Geef individuele leden taken binnen de vereniging. Een duidelijke taak- en rol verdeling werkt ook mee. En een evenwichtige. Als in: werk sámen. Verdeel de afwas.

De magische mix

Dat alles bij elkaar should do the trick. Zou een grotere mate aan ledenbetrokkenheid moeten kúnnen creëren.

Waarom het dan toch niet altijd het geval is?

Omdat het evenwichtig sturen op inhoud, proces en ledenbetrokkenheid vanuit de vereniging vergt. Omdat het dient te gebeuren door professionals die het voor léven. Wiens houding gericht is op duurzaam verbinden; zij die daartoe intrinsiek gemotiveerd zijn. En omdat het blijkbaar ook een kwestie is van de magische mix weten in te zetten van alle bovenstaande factoren, op het juiste moment en met de juiste mensen. En tenslotte en niet in de laatste plaats; omdat het ook een kwestie is van leden die gemotiveerd zijn om zich bij de vereniging te betrekken.