Professionele netwerken

Secretaris van Bestuur

Van 2009 tot en met 2015 samengewerkt met Lilian. Ik als voorzitter van het MKW-bestuur, Lilian als secretaris van het bestuur van dit landelijke platform, zowel inhoudelijk als organisatorisch. Lilian heeft een grote drive voor netwerken en daar hebben we als platform veel voordeel van. Kenmerken van onze samenwerking: korte klappen, half woord is genoeg, elkaar aan voelen, resultaten, plezierig in samenwerken.

Marinus Kempe, directeur- bestuurder van De Kernen en (voormalig) voorzitter MKW Platform voor middelgrote en kleine woningcorporaties

Netwerksecretaris

Er zijn van die mensen die in staat zijn om zich te verwonderen, door te vragen en vervolgens praktisch door te pakken. Lilian is zo iemand. In staat om zich heel snel nieuwe inhoud en context eigen te maken. Positief ingesteld en super dienstverlenend.

Dimitri van Hekken, Adviseur Governance, Cultuur & Organisatie – Verus

Workshop Netwerken

Een enthousiaste, inspirerende en creatieve trainer, die de stof luchtig en interactief overbrengt.

Marjoleine van Nielen, directeur/eigenaar KennisCompany

De workshop voelde als een warm bad. De trainer is enthousiast, duidelijk en een tikkeltje chaotisch.

Marellie Schreurs, juridisch medewerker Gemeente Houten

Belangenbehartiging bij overheid en politiek

Training Lobbyen

Lilian heeft tijdens onze beleidsmiddag een verdiepende training omtrent lobbyen verzorgd. Het resultaat was een inspirerende, praktische middag, waarbij de deelnemers naar huis gingen met kennis van zaken en een uitgewerkt plan om hun eigen lobby te gaan voeren. Lilian werd ervaren als een enthousiast, energiek en betrokken persoon met kennis van zaken die op zo’n manier kan doorvragen dat de kern van het probleem snel op tafel komt. Lilian heeft snel door hoe een organisatie/vereniging in elkaar zit en kan zich goed invoelen in de dynamiek, wat ten goede komt aan de kwaliteit van de training. Prettig met Lilian samen te werken!

Nicole Janssen, Sectorsecretaris Intersector en Gezondheidszorg, Nederlands Instituut van Psychologen (NIP)

Teamsessie Public Affairs

Het verzoek was om een brainstorm met het team Public Affairs te begeleiden over vragen zoals: hoe creëer je zichtbaarheid op gebied van Public Affairs voor de vereniging? En hoe regisseren/monitoren wij als team de ontwikkeling van  Public Affairs voor UNETO-VNI? Wij kwamen alledrie mega enthousiast terug!

Bibiche van der Heijden, Bestuurssecretariaat en Public Affairs UNETO-VNI

Hoofd politiek en overheid

Lilian van Zandbrink was tussen 1996 en 2008 een belangrijke gangmaker om de lobbydienst van BOVAG op een hoger plan te brengen. Met haar niet te stuiten enthousiasme en grote inzet ontwikkelde zij strategie, factsheets en een fantastisch digitaal beleidsarchief. Zij wist met haar sociale vaardigheden en gedegen voorbereiding een groot netwerk op te bouwen bij andere organisaties en in Den Haag en Brussel, zodat in een vroegtijdig stadium visies en argumenten op de juiste plaats terechtkwamen. Lilian begeleidde veel medewerkers om hun weg op ministeries te vinden en ook effektief te maken. Daarmee versterkte zij de invloed van BOVAG.

Koos Burgman, Directeur externe betrekkingen BOVAG

Public Affairs bij brancheorganisatie

Ik heb nauw samengewerkt met Lilian toen zij actief was als manager Public Affairs bij BOVAG. Zij is een zeer betrouwbare en kundige professional, met goede sociale vaardigheden. Daardoor slaagt zij erin stevige relaties op te bouwen met de mensen waar zij mee werkt. Want ze weten dat ze niet voor kortstondig succes gaat. Ik kan haar dan ook van harte aanbevelen, of het nu is als adviseur, coach of om bij organisaties beïnvloedingsprocessen te herstructureren.

Mark Jansen, Communications en Public Affairs Manager Benelux bij Google

Training politieke belangenbehartiging

Het was een fantastische dag!

Michel Corveleijn, directeur VWE bureau voor voertuigdocumentatie en -informatie

Strategische samenwerking

Advies ledenbetrokkenheid

Lilian is heel scherp en weet daardoor binnen een mum van tijd de kern van de zaak te pakken om van daaruit op creatieve wijze een oplossing uit te werken.

Rita Hut-Modderkolk, Senior beleidsmedewerker Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN)

Werksessie strategische samenwerking

Bij mijn zoektocht naar een moderator annex ‘verbindingsdeskundige’ werd ik getipt over Lilian van Zandbrink. Als docent van een opleiding had ze indruk gemaakt. Ik maakte kennis met Lilian en het was me direct duidelijk. Enthousiasmerend, kundig en inspirerend. Ze luistert, denkt mee en komt met zinnige toevoegingen. Precies wat we konden gebruiken voor een netwerk bijeenkomst, met mensen die elkaar nog niet kenden en van diverse pluimage. Het pakte allemaal goed uit; onder Lilian’s leiding verliep de sessie weliswaar anders dan verwacht maar vlekkeloos, losjes en met goed resultaat. Waar we een volgende keer een kans zien, speelt zij weer een rol. Een aanrader dus, zonder meer.

Ton Hartevelt, Manager Communicatie TechniekTalent.nu

Wat is het fijn samenwerken met Lilian. Ik had haar leren kennen als een gedreven en enthousiaste docent die iedereen persoonlijk weet te betrekken bij haar les issuesmanagement. Ook bij de voorbereiding op onze werksessie en bij haar optreden als moderator heeft ze een mooie bijdrage geleverd. Wat eruit springt: haar manier van opgewekt en vrolijk kansen zien, een praktische benadering, frisse ideeën en dan krijg je haar spontaniteit en hartelijkheid er als vanzelf ook nog eens bij.

Sirikit de Joode, Corporate communicatieadviseur TechniekTalent.nu

Werksessie strategische samenwerking

De sessie van Verenigingswerk met ambtenaren uit de hele provincie Utrecht was verfrissend, de mensen leren elkaar kennen. Was nodig!

Ronald Besemer, senior communicatieadviseur EPP Public Relations

Omgevingsbewustzijn   |   Issuemanagement

De beïnvloedende omgeving

Je hebt docenten, goede docenten, inspirerende en motiverende docenten en Lilian van Zandbrink.
Wat een kennis en ervaring, maar vooral ook enthousiast en praktisch ingesteld.
Tijdens de opleiding/bijeenkomst* “Analyse en Monitoring: De beïnvloedende omgeving” boeit en inspireert ze iedereen. Het gaat Lilian om haar deelnemers, zodat zij tot hun recht komen. Ik heb veel geleerd over trends, issues, omgevingsanalyses en visualisatie. Lilian bedankt.

*Opleiding Senior Communicatieprofessional C, Van der Hilst Communicatie

Vincent Beringen, Communicatie en Beleid LEKSTEDEwonen

Omgevingsbewustzijn

Erg goed: to-the-point en no-nonsense. Geen oeverloze theorie maar bewezen effectieve aanpak uit de praktijk ondersteund door relevante modellen.

Wat een leuke vrouw! Heel slim, maar totaal niet highbrow of ingewikkeld. Heel praktisch en doenerig. Dat sluit erg aan bij wat ik belangrijk en prettig vind.

Praktische en eenvoudige tools om met issuemanagement aan de slag te gaan en ook leuke ideeën: roze-/zwartkijk sessies, stakeholders indelen op een ‘lijf’ en de issuegrid.

Ik vond het ook heel goed dat ze ons zelf aan de slag liet gaan en issues op liet schrijven.

Deelnemers D-opleiding Van der Hilst, docent “De beïnvloedende omgeving (issuesmanagement)”

Inspiratiesessie Issuemanagement

Met de inspiratiesessie Issuemanagement wist Lilian iedereen te boeien. Ondanks het gemêleerde gezelschap – qua kennis en achtergrond – waarvoor ze de sessie gaf. De combinatie van brede vakkennis, praktische tips en praktijkervaring maakt haar sessie sterk.

Henriët Dijk, Land- en Tuinbouworganisatie Noord